Spanien - Torrevieja 20-25 mars 2017 ........

Besök hos Meta och Anders i Torrevieja

Då var det dags att åka och besöka Meta och Anders i deras hus i Torrevieja i Spanien inom regionen Valencia som är en autonom region. I regionen ligger Alicante med flygplatsen.
Ursprungligen hade flygplatsen och området namnet El Altet, är den största flygplatsen i provinsen Alicante och regionen Murcia i Spanien.
Valencia har ca: 800 000 innevånare varav Alicante har ca: 300 000, Torrevieja ca: 100 000, övriga 400 000 bor i Benidorm, Orihuela, Elche, Castello de la Plana, Gandia, Torrente och Sagunto.
Största floderna är Turia, Jucar och Segura.
Klimatet är medelhavsklimat.
Nederbörden verkar ganska låg, torrt verkar det att vara.
Valencia har en oregelbunden topografi vilket historiskt har gjort det svårt med kommunikationer samt att bruka marken i inlandet. Endast kustområdena hade förbindelser med övriga världen, antingen sjövägen över medelhavet eller landvägen genom Katalonien mot norr.
Ursprunget till dagens region dateras tillbaka till kungadömet Valencia, grundat år 1233.

Besökte Benidorm 1 vecka redan på 70-talet för att festa om i ungdomsåren.....låg tyvärr magsjuk 1,5 dag där med 'semestermage' och det var inte roligt....besökte en riktig tjurfäktning vid detta tillfälle vilket jag måste säga var en upplevelse....

Då har vi kommit till Spanien den 20-21 mars tidigt på morgonen......

arlanda20160424-1

Meta och Anders hämtade oss, dvs Elisabeth och Lasse på flygplatsen i Alicante på natten.....vi skulle varit framme kl: 11:55 PM.....planet var lite försenat så klockan passerade måndag och vi var inne på tisdag morgon 00:30 AM då vi passerade genom 'tullutgången'.......nu styr Anders bilen ut på väg N 332 i sydlig riktning mot Torrevieja......det är ungefär dryga 4 mil och i tid ca: 35-40 minuter.....
Benidorm ligger norrut ungefär 4-5 mil från Alicante.....
Alicante är en större flygplats med mycket turister........
AM och PM står för ante meridiam respektive post meridiam........Ante(A) = före och Post(P) = efter, Meridianus(M) = middag.......AM-PM brukar alltid 'förvilla'......

elatet20170320

Det finns bara en start och landningsbana.....till höger i bild är ligger byggnaden för ankommande och avgående passagerare med all administration.......

salinas

På vägen till/från flygplatsen passerar vi 'saltsjöarna/saltmarkerna' Salinas i Santa Pola......det finns många saltbassänger runt Santa Pola.......man släpper in havsvatten som får dunsta och så tar man hand om saltet och lägger det i stora högar där det får torka.......saltet utgör en stor och väsentlig inkomstkälla för regionen......saltsjöarna, havet och den ljumma havsluften skapar detta härliga, välgörande mikroklimat.......andas in den hälsosamma havsluften med de mineraler och salter som är helande för din kropp.......

salthog

Här ligger saltet för torkning.....det är inga små högar precis......stora lastmaskiner hanterar saltet.....det finns ett saltmuseum att gå till och där får man all fakta kring saltet......Torrevieja Museum of Sea and Salt ligger på Patricio Perez street, 10, 03181, T.

elisabeth20160424-1

Vid den 'blåa' pricken ligger MUSEUM OF THE SEA AND SALT Patricio Perez street, 10, 03181, Torrevieja.......ligger inte så långt från den långa piren och den internationella marinan......

ba779780

I området vid den röda ringen på kartan bor Meta och Anders......det är inte så långt till stranden ca: 600-700 meter ner till havet som är Medelhavet stranden heter Playa Los Locos.......Torrevieja fick sitt namn då staden växte jämte tornet Torre, så man plussade på detta till stadens gamla namn La Vieja.......

Morgonen vid La Casa 'Bergsfält' den 21 mars i Torreveija......

a220170321elis a320170321anders a120170321meta

Morgonfika på baksidan av huset......det finns två uteplatser varvid denna är placerad intill en innegård som är en gemensam trädgård......det blev som sagt lite tidig morgon innan vi kom i säng........klockan blev så där 03:00 AM så vi behövde några timmar på morgonen innan vi kom på benen.........alla ser lite trötta ut......

a420170321metalisa

Eliasbeth och Meta är och plockar citroner i den gemensamma trädgården........

a520170321palm

Den gemensamma trädgården är i grunden en riktig 'oas'......tyvärr så var/är den inte så välskött.....men Anders hade fått en trädgårdsmästare att börja och ansa träd och buskar så att det nu börjar bli riktigt fint där inne.....

Här efter gatan ligger huset......en relativt lugn och fin gata med inte allt för mycket trafik.....en stor park utanför huset finns också.....Plaza de Europa.......

a720170321granne

Första dagen blev en promenad i omgivningarna och ner mot playan.....här har Meta träffat en granne från sverige.....innanför denna mur finns en gemensam pool för området och föreningen..........

a820170321kyrka

Kyrkan i parken Plaza de Europa......

a920170321cura

Nu vandrar vi efter strandpromenaden på Playa Del Cura.......Meta och Elisabeth går lite före mig.......Meta berättade att mycket av den fina sand som legat på playan har spolats bort vid den storm som var i höstas.......man återställer succesivt med att köra dit ny sand.......

playa

Det finns ett antal stränder/playor att besöka........Torreviejas kust är 2 mil lång med vita stränder......
Playa Flamenco och Play de los Naufragos ligger strax söder om hamnen......
Playa del Acequion ligger i hamnen där även lite fiskebåtar finns att betrakta.......
Playa del Cura och Playa de los Locos är nog de stränder där det är mycket folkliv och familjestränder.....
Playa de los Locos är mycket populärt bland spanjorerna.....
Play de La Mata betraktas som den vackraste stranden....i folkmun säger man La Mata......i området kring La Mata har Anitas svärmor en lägenhet........alltså Gerd Rinzens dotter Anita......

a1020170321strand a1120170321boule klimatkarta

Badturister och inhemsk befolkning har börjat ta playan del Cura i besiktning.....värmen i vattnet var väl inte överdrivet varmt.....det verkar vara förståndigare att ägna sig åt boule-spel på stranden som herrarna gör........enligt tabellen skall det vara så där 15 grader i vattnet......

Avienda20170321

Äntligen har vi hittat ett matställe vid så där klockan 02:00 PM alltså på eftermiddagen.......Murphs Irish Bar på Avienda Doctor Marianio Ruiz Canovas 34 Playa Del Los Locos, 03183 Torrevieja......det blev en rejäl dubbelrostad skinkmacka med en öl till......den här dagen var riktigt varm och skön......

a1220170321bar

Då har vi nästan ätit upp våra mackor.....Meta har en liten bit kvar att tugga i sig.......sedan skall vi gå och handla lite mat till kvällen på Consum.......i kväll blir det lite grillat.....

a1320170321hemma

Då sitter vi till bords igen kl 07:20 PM.......Anders och Lasse har grillat kött, majskolvar, svamp mm......köket-vardagsrummet-mathörnan är en enda öppen yta som går rätt igenom huset.......på utsidan här är gatan.....

Nu var det dags för dag 2 den 22 mars ......

a1420170322tradmastare

I dag har vi trädgårdsmästaren i full aktion med att ansa palmer, fikusar och kaktusar.....han står på en stege med en liten motorsåg i högsta hugg utan något skydd......vi var lite 'ängsliga' för att han skulle trilla ner från stegen....men allt gick bra......

mat20160425-1 mat20160425-2

Från gatusidan passerar man en gång in mot trädgården till baksidan och mot köksingången.......på gatusidan finns en trädgårdsgrupp att sitta i........baksidan är lite mer 'ogenerat' och är den väg som man 'egentligen' går in i huset från ........

a1720170322gatan

Nu lämnar vi vår trädgårdsmästare och tar en tur med bilen för att titta lite på omgivningarna......här är gatan utanför huset.......och till höger i bild är den stora parken......

Efter att vi besökt ett möbelvaruhus med otroligt mycket 'krims-krams' tillsammans med möbler så var det dags för lite mat 'igen'.....här har vi beställt in 'fullvuxna' tallrikar med mat......här serverades engelsk mat.....Meta måste ta av sig sin solglasögon för att se maten 'ordentligt'......

Detta är en riktig frukosttallrik med mat skulle jag vilja säga.....Anders och jag tog varsin portion med korv, bacon, svamp, tomater fisk och ägg samt rostat bröd.......man serverade dessa frukosttallrikar fram till och med kl 03:00 PM......Meta och Anders har varit här förut.....

a1720170322gatan

Efter lunchen tog vi en tur upp till La Mata.....vi hittade stället 'Senap och Ketchup' som enligt Gerd var ett kännetecken för vad i området lägenheten var belägen........här på bild passerar vi 'Den perfekta strandbaren' Pura Vida som har sin 'utskänkning' på stranden i sanden (oj va' vittsigt).....under säsongen är det mycket folk där......den vita 'fyrkantiga' byggnaden uppe på stranden är bar och mat servering......

Bilden är från ett mer aktivt Pura Vida som är hämtat på Google för att mer presentera stället......verkar vara ett ställe som kan vara värt att besöka.........inhemsk mat som paella, samt hamburgare verkar att finnas på deras meny.......

Dag 3 den 23 mars blev en bilfärd ut på landsbygden mot Cabo Tinoso.........

stjames

Vi är nu på väg mot de ställe där man spelade in filmen 'Kanonerna på Navarone'...... vi passerar nu genom Cartagena ungefär 11:20 AM för att ta oss till 'The Guns at Cabo Tinoso'.......

a2320170323bergvag

Landskapet börjar nu bli betydligt bergigare.....upp och ned - hit och dit.....vi är nu på väg mot La Azohia som ligger vid kusten........men vi skall svänga av någonstans efter vägen innan La Azohia......

bateriacast

Vi skall svänga av vägen mot Campillo de Adentro.......och vi var även på väg mot detta ställe men tyckte att allt kändes fel så vi vände bilen och beslutade att åka mot La Azohia......tyvärr så kom vi inte till Cabo Tinoso den här gången.....men det blev mat i La Azohia i stället, vilken tur vi hade......

a2420170323battle

Vägen ut mot Bateria de Castillitios/Cabo Tinoso är smal, kurvig och troligen som att åka på Trollstigen i Norge......Slingrande vägar alltså.....
så här skriver en person på Google som besökt Cabo Tinoso
'Men jag måste medge att det inte var helt lätt att ta sig dit. Vägen dit var inte bara slingrande. Den gick stadigt uppåt hela tiden från det vi svängde av från väg 332. Vi kom från vackra staden Cartagena och körde över bergen Sierra de la Muela, som bara det är värt en resa. När man har passerat högsta delen finns det en mycket vacker rastplats, där man kan se sydväst ut mot hamnen som tillhör staden Mazarron. En svindlande vy över dalen som nästan ser ut som ett hav med sina otaliga kvadratkilometer med plasthöljda grönsaksodlingar.'

a2520170325odling

Vi börjar nu närma oss La Azohia och ju närmare kusten vi kom desto mer odlingslandskap blev det.......

a2620170323framme

Då var vi framme i La Azohia......en vacker by och en blåsig strand......turistlivet har inte riktigt kommit i gång ännu........

a2920170323matstalle

Oj'....där har vi ett matställe......ska vi äta där?......YES blir svaret från övriga i bilen, vi kollar vad det finns för mat sa vi samstämmigt........

Då har vi beställt mat och det blev en '5-rätters' för 10 EURO per styck.....sallad-soppa-huvudrätt-efterrätt-kaffe.......Meta, Anders, Elisabeth och Lasse väntar nu på maten.....Anders måste kolla lite på Facebook i väntan på maten.......den mat vi fick var absolut värt priset........restuaranten hette någonting på 'Bodega' enligt skylten på dörren......

a2820170323kusiner

Vi gick en kort bit efter stranden men det var så blåsigt......kusinerna Meta och Elisabeth poserar i blåsten.....det går vita 'gäss' på vattnet......

a2720170327brytning

Klockan har hunnit bli så där 04:00 PM så nu var det dags att åka åter till La Casa 'Bergsfält' i Torrevieja......men Anders vill göra en liten avstickare ytterligare.......vi konstaterar att det förmodligen har varit en del gruvbrytning i området......på flera ställen såg vi att man varit och sprängt i berget......

a3120170323odling

Vi stannade till en stund på en parkering vid återfärden för att beskåda landskapet......långt där nere ser det ut som stora insjöar men det är plast uppe på odlingarna......vi funderade mycket på vad man odlade men vi kom aldrig riktigt underfund om vad det var......tomater, sallad, ????......grönsaker i största allmänhet.....

murcia

Avstickaren blir mot La Manga golfklubb.........med adress Urbanización Bellaluz, 30389 La Manga Club, Murcia, Spanien......inte så långt från Los Belones efter väg RM 12 och RM 314.....vi passerar återigen genom Cartagena på färden från La Azohia......

a3120170323lamanga

La Manga golfklubb var ett väldigt fint område med en stor anläggning....vi åkte även in i området och såg all fin bebyggelse.....det var en vaktkur som vi fick passera på in och utfärd.......

a3220170323odling

Ombyggnad av vägen var på gång in i området till denna fina anläggning......nu var det dags att åka hemmåt....vi försökte ta oss hem så nära kusten som möjligt men vi hittade ingen bra väg att åka så det blev den stora vägen igen.....

Dag 4 den 24 mars blev en bilfärd i närmaste omgivningarna........

kartatorredelmoro

Vi började med att besöka Torre del Moro som ligger mellan stränderna La Mata och Los Locos på/nära Avenida Alfredo Nobel........

a3320170324torro

Torre del Moro som ibland också kallas för Torre del Cabo Cervera och är ett vakttorn från 1400-talet..... härifrån kunde man bevaka kustlinjen från dåtidens många pirater.......det ligger ca 5 km från centrum av Torrevieja........

a3420170324nedantorro

Så här ser det ut på de flesta ställen kring Torreveija .....hur mycket bebyggelse som helst....detta är nedanför Torro del Moro ......

a3520170324natur

Nu åkte vi vidare till ett naturreservat och en av många insjöar med fågelliv......i saltsjöarna kan man om man har tur se flamingos....men tyvärr den turen hade vi inte den här gången......Meta är här på väg ner till vattnet.....inom dessa naturreservat får du bara följa de vägar och stigar som är iordningställda.....

Här kom vi förbi en apelsinodling där man skördar för fullt......vi kunde konstatera att arbetarna var 'riktigt' mörkhyade........troligtvis gästarbetare från afrikanska länder.......

Nu var det dags att hitta ett matställe 'igen'.......mycket mat blir de'.......men det tar på krafterna att vara ute sightseeing.....men det är trevligt och roligt att få se en del av spanien......

a3520170324natur

Vi åkte till ett ställe som Meta och Anders kände till.......Supersol och Karaoke på Avenida Alfredo Nobel 111.......Anders hade planer på att uppträda...men inte i dag.....

a3720170324andmet a3820170324metlis

Vi beställde och åt spagetti och köttfärssås samt lasange.....det var OK......ganska stora portioner men tyvärr lite för kall spagetti.......

a3920170324lasseanders

På kvällen den 24 mars så grillade Anders och Lasse fläskfile och drack lite Whiskey.....köttet blev riktigt bra trots Whiskeyn'.......

Då var vi åter den 25 mars på Arlanda efter ca: 4 timmars flygtur........

skycity

Då var vi tillbaka på SkyCity Arlanda ca: 16:20.......nu väntar tåg och flyg till hemorterna.....

Tack Tack

Elisabeth och Lasse säger TACK till Meta och Anders för att vi fått 'gästat' Er i Torrevieja på La Casa 'Bergsfält'.......
Det har varit mycket trevliga dagar hos Er i Torrevieja.........
TACK för att ni hämtat och lämnat oss på flygplatsen vid besöket hos Er......