ADHD och ADD.....


Till beskrivningen
ADHD OCH ADD !


Till slutet av bildserien
Sommareka är sista bilden !

En enkel beskrivning av ADHD .....
det pratas mycket om detta i dag och att allt fler sägs ha diagnosen på något sätt ....
personer som man kanske inte tror ha det ......
det finns även bra egenskaper .....

ADHD
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet eller ADHD (Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder) är en funktionsnedsättning som innebär svårigheter att koncentrera sig och/eller reglera sin aktivitetsnivå och hämma sina impulser. ADHD har neurobiologisk grund och påverkar hjärnans sätt att bearbeta information och att reglera beteende. ADHD förekommer ofta tillsammans med andra utvecklingsrelaterade eller psykiatriska tillstånd.

SYMTOM
ADHD kan ge symtom inom ouppmärksamhet och/eller överaktivitet och impulsivitet. Eftersom tillståndet är utvecklingsrelaterat varierar symtomen med åldern. Hos yngre barn är överaktiviteten ofta tydligast, medan ouppmärksamheten dominerar hos de flesta från och med skoltiden och framåt tillsammans med planeringssvårigheter och impulsivitet. Hos äldre barn, ungdomar och vuxna kan överaktiviteten kvarstå men ta sig andra uttryck, som rastlöshet och bristande tålamod. Symtomen kan också variera beroende på sammanhanget som personen befinner sig i. Ouppmärksamhet vid ADHD kan visa sig genom att personen har bristande tålamod och uthållighet, svårighet att följa instruktioner och reagera på direkt tilltal samt svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter. Överaktivitet och impulsivitet vid ADHD kan visa sig genom att personen har svårt att sitta still. Hos ungdomar och vuxna kan detta istället visa sig som en rastlöshetskänsla. ADHD kan yttra sig på olika sätt hos olika individer men också på olika sätt hos samma individ under olika åldrar.

DIAGNOS OCH BEHANDLING
Det är vanligen svårt att komma fram till att ett barn har ADHD före fyra års ålder. Symtomen måste dock ha visat sig före 12 års ålder. För att ställa diagnos krävs en allsidig bedömning av ett team av läkare, psykolog och andra yrkesgrupper. I dagsläget är den vanligaste och mest vetenskapligt underbyggda behandlingen vid ADHD centralstimulantia eller annan medicinering i kombination med olika former av psykosociala eller beteendeinriktade insatser. Målet med de psykosociala och beteendeinriktade insatserna är dels att utbilda föräldrar och andra viktiga personer i barnets omgivning och dels att träna barnet på olika saker. Målet vid medicinering är att lindra de symtom som stör funktionen och utveckling. Stöd och hjälpmedel kan vara till stor nytta. Specialpedagogiska insatser är ofta nödvändiga i skolan.

FORSKNING
En lång rad studier har visat på avvikelser i hjärnans aktivitet i specifika områden hos personer med ADHD. Nyare forskning, bland annat med hjälp av olika hjärnavbildningstekniker, tyder också starkt på att många av symtomen vid ADHD hänger ihop med kommunikationen mellan hjärnans olika delar. Studier har visat att ADHD har en stark ärftlig komponent, men även olika miljömässiga faktorer har betydelse. Trots det starka ärftliga inslaget har jakten på specifika ADHD-gener ännu inte gett några svar. Bland miljöfaktorerna har låg födelsevikt lyfts fram som riskfaktor samt att ha varit utsatt för miljögifter, infektioner eller alkohol under graviditeten.

VISSTE DU ATT
ADHD har neurobiologisk grund och påverkar hjärnans sätt att bearbeta information och att reglera beteende.
ADHD kännetecknas av svårigheter med uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet. Symtomen kan förekomma var för sig eller i kombination med varandra.
ADHD förekommer hos ungefär fem procent av barnen och tre till fyra procent av vuxna och är därmed den vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningen.
ADHD är omkring dubbelt så vanligt hos pojkar som hos flickor.

ADD
ADD är en form av ADHD Fast utan Hyperaktivitet dvs mer drömmande och utan någon uppenbar yttre aggresivitet. Vilket gör att ADD ofta tar längre tid att se & Uppmärksamma. ADD Kallas numera allt oftare för ADHDPi Enkelt förlklarat är ADD = ADHD utan H! Dvs HyperAktivitet - vilket också kallas för ADHDPI ADD ADD är en form av ADHD Fast utan Hyperaktivitet dvs mer drömmande och utan någon uppenbar yttre aggresivitet. Vilket gör att ADD ofta tar längre tid att se & Uppmärksamma. ADD Kallas numera allt oftare för ADHDPi
Enkelt förlklarat är ADD = ADHD utan H! Dvs HyperAktivitet - vilket också kallas för ADHDPI

OUPPMÄRKSAMHET
1. ofta misslyckas med att ge stor uppmärksamhet på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, arbete eller andra aktiviteter
2. ofta har svårt att behålla uppmärksamheten inför uppgifter eller aktiviteter spela
3. ofta verkar inte lyssna på direkt tilltal
4. ofta följer inte igenom på instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, sysslor, eller uppgifter på arbetsplatsen (nej om oppositionellt beteende eller inte förstår instruktionerna)
5. ofta svårt att organisera uppgifter och aktiviteter
6. undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter eller aktiviteter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
7. tappar ofta bort saker som behövs för uppgifter eller aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
8. ofta lätt distraherad av yttre stimuli
9. ofta glömsk i dagliga aktiviteter



55 bra egenskaper hos människor med ADHD.
Det mesta som framkommer är oftast negativa sidor hos personer med ADHD. De fina och positiva bra egenskaperna försvinner så lätt, vilket är synd. Därför listas 55 bra egenskaper.

Enjoy bra saker!
Snabb. Tålig. Flexibel. Envis. Reaktionssnabb. Resultatinriktad. Innovativ. Har ledaregenskaper. Är omhändertagande.
Älskvärd. Charmig. Humoristisk. Självdistansierande i akutlägen. Orädd. Gillar förändring. Icke linjär.
"Out-of-the-box"tänkare. Snabbaccosierande. Sprintare. Intuitiv. Social. Kreativ. Engagerad. Lojal.
Uppriktig. Energisk. Oberoende. Individualist. Spontan. Kan hyperfokusera. Kärleksfull. Skarpt sinne. Ihärdig.
Otålig. Drivkraftig. Ambitiös.Kärleksfull. Har stark personlighet (intrigritet). Snabbtänkt. Tänker långt fram fort.
Lever i nuet. Hoppfull. "Lateral thinker". Hjälpsam. Full av energi. Känslosam. Passionerad. Scannar omgivningen.
Överblickar snabbt situationer. Impulsiv. Strategisk. Nyfiken. Träffsäker. Fantasifull. Modig.

Bakgrund!
Listan är sammanställd från tre olika workshops för vuxna med ADHD i Helsingborg, Uddevalla och Göteborg ledda av Marie Enbäck, ADHD Coaching Sverige. Det är deltagarna själva under vägledning som kommit fram till vilka egenskaper som ska stå med. OBS! Att i vilken ordning egenskaperna kommer inte har någon betydelse.


Sommareka..........

vinterbild2016

Dags igen att ta en roddtur när sköna sommardagar kommer......




Tillbaka till första sidan
WEBB-sidan är skapad av LG Berg och uppdaterad

Valid XHTML 1.0 Transitional